Bussikuskin tervehtimispeili

Ennen nousi bussiin, nyökkäsi kohteliaasti kuljettajalle ja lausui: “kertalippu, kiitos”. Bussikuski nyökkäsi takaisin yhteisymmärryksen merkiksi, hymyili vienosti ja totesi luottamusta herättävällä äänellä ojentaessaan lipuketta “ole hyvä”.

Nykyään bussissa hiplataan sitä laitetta joka ei snaijaa että sitä painetaan vaikka ne painikkeet on korvankokoiset. Bussimatkan turvallisuudentunteen sekä kulttuuriin kuuluvuuden tunteelle olennainen kommunikointi bussikuskin kanssa joko puuttuu kokonaan. Jos kommunikoida yrittää, se tapahtuu joko ennen laitteen hiplailua, jolloin bussikuski ei huomaa ja laitteen hiplailusuoritus epäonnistuu, tai laitteenhiplailun jälkeen, jolloin ihmismassa työntää matkustajaparan käytävälle eikä bussikuskin oletettua vastausreaktiota näe eikä kuule.

Ratkaisu on olemassa, ja se maksaa noin neljä euroa. Matkakortinlukijan yläpuolelle tulisi kiinnittää pieni peili siten, että sitä kautta voi katsoa kuljettajaa silmiin samalla kun maksaa matkaa lukijalla. Peilissä voisi lukea “Tervetuloa bussiini” tai jotain muuta elähdyttävää.

Ratkaisun testaaminen tulisi suorittaa kahden viikon aikana tietyn kuljettajan bussissa, jonka jälkeen kuljettajan ja heavy-user matkustajien kokemuksista tehtäisiin kysely. Väitän, että kuljettaja-matkustaja vuorovaikutuksen kehittäminen parantaisi matkustamista.

0 Responses to “Bussikuskin tervehtimispeili”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Lisenssi

Creative Commons License

%d bloggers like this: