Moraalihakukone

Nykyisin monien ihmisten tyypillinen toimintamalli heidän kohdatessaan ongelman on kysyä ratkaisua hakukoneelta. Usein koneet osaavatkin auttaa. Moraalikysymyksissä Google ja Wolfram Alpha eivät kuitenkaan pärjää. Tarvitaan hakukone, joka kertoo, mikä on oikein ja mikä väärin.

Hakukoneen suunnittelussa lähdetään siitä olettamasta, että ei ole olemassa absoluuttista moraalia, ainoastaan suhteellinen moraali. Näin ollen enemmistön mielipide ratkaisee, mikä on oikein ja mikä väärin.

Enemmistön mielipide saadaan tietoon yksinkertaisella nettipalvelulla, jossa ihmisten tavoitteena on vastata satunnaisessa järjestyksessä tuleviin kyllä/ei -muodossa esitettyihin moraalikysymyksiin. Vastauksissaan heidän tulee pyrkiä arvaamaan, mitä suurin osa käyttäjistä on vastannut, riippumatta siitä mitä mieltä he itse ovat kyseisestä kysymyksestä.

Käyttäjiä motivoidaan mainemekanismilla. Kysymykset tulevat kymmenen kappaleen erissä, ja käyttäjän on vastattava vähintään kahdeksaan niistä oikein päästäkseen jatkamaan. Vastaamisaikaa jokaiseen kysymykseen on puoli minuuttia. Käyttäjälle ei kerrota, kuinka moneen kysymykseen hän on vastannut väärin, ja mitkä nämä kysymykset olivat. Käyttäjän pistemäärä muodostuu sen mukaan, kuinka monta kymmenen kysymyksen settiä peräkkäin hän pystyy läpäisemään.

Sovellus leviää Facebookin kautta. Facebook Connectin avulla jokainen voi nähdä, miten oma ennätyspistemäärä vertautuu kavereiden pistemääriin. Maailmanlaajuista high score -listaa palvelu ei ylläpidä, jotta aloittelevat käyttäjät eivät masentuisi nähdessään johtavien käyttäjien valtaisat pistepotit.

Kun yllä kuvatulla tavalla on kerätty tarpeeksi dataa, voidaan hakukone avata. Hakukoneen hienous on, että se osaa vastata myös monimutkaisempiin kysymyksiin yhdistelemällä tietoja useammasta kyllä/ei -kysymyksestä. Hakukone ottaa myös huomioon kyllä- ja ei-vastausten prosenttiosuudet päättäessään lopullisesta tuloksesta. Vastaus muodostuu aina sen perusteella, minkä koneen algoritmi arvioi olevan enemmistön kanta.

Konseptissa on selkeä ongelma: kun hakukone avataan, kysymyspalvelussa voi huijata katsomalla vastauksen hakukoneesta, eikä luotettavia vastauksia enää saada. Olisi kuitenkin hyvä mahdollistaa jotenkin uuden datan kerääminen myös sinä aikana, kun hakukone on toiminnassa. Miten tämä ongelma voitaisiin ratkaista?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s





%d bloggers like this: