Salainen arvo

Yrityksien strategioihin puuhataan innolla hienoja arvoja. Usein kuitenkin käy niin, etteivät arvot tule tutuiksi kaikille läpi organisaation. Jalkauttamisesta ei tule mitään, kun henkilöstöä ei kiinnosta. Tyylikäs ratkaisu tähän on, että strategian julkistuksen yhteydessä esitellään organisaation toimintaa ohjaavat ydinarvot yhtä lukuun ottamatta. Mielenkiinto herää heti, kun jotain jätetään kertomatta

Kun organisaatiossa pohditaan kuumeisesti, mikä se neljäs arvo oikein on, käytävillä ja vesiautomaateilla käydään arvokkaita arvokeskusteluja. Työntekijät antavat parastaan, kun he pyrkivät toteuttamaan toiminnassaan mysteeriarvoa – jokainen luo salaiselle arvolle mielekkään sisällön omista lähtökohdistaan käsin.

Salaisen arvon tietämisellä voidaan myös kilvoitella. Esimerkiksi kerran kvartaalissa voidaan palkita yksi organisaation jäsen oman toimenkuvansa ylittävästä, yhteistä hyvää edistävästä toiminnasta paljastamalla hänelle, mikä salainen arvo on. Palkinto voidaan näin jakaa mille tahansa organisaatiohierarkian portaalle – jos pomo on itsekäs urpo, hän ei saa salaista arvoa tietoonsa, jos taas kesätyöntekijä on huikea joukkuepelaaja, hän saattaa tuntea arvon jo ennen juhannusta.

1 Response to “Salainen arvo”


  1. 1 jalmr November 14, 2009 at 4:25 pm

    Vielä paremmin salainen arvo saattaisi sisäistyä, jos henkilöitä palkittaisi sen mukaisesta toiminnasta kertomatta arvoa.

    Mysteeri eläisi.

    Itse asiassa arvoa ja sen sisältöä ei tulisi määritellä ollenkaan!

    Kellään kontakteja jenkkikustantamoihin?


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Lisenssi

Creative Commons License

%d bloggers like this: