Bussityö

“Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä tehdään päivittäin noin 850 000 matkaa. Osa matkoista on vaihdollisia, ja joukkoliikennevälineisiin noustaan arkisin noin 1,1 miljoonaa kertaa. Helsingin sisäisen liikenteen osuus nousuista on arviolta kaksi kolmasosaa.” [1]

Voidaan ajatella, että keskimäärin matkalla vietetään joukkoliikennevälineessä 15 minuuttia (todellinen luku lienee suurempi). Mitä bussissa tehdään? Istutaan hiljaa ja katsotaan sivulle. Aamubussissa kuluu ihmisen tehokkain työnteon hetki. Yhteensä Helsingissä istutaan päivässä hiljaa tyhjä ilme katsoilla 212 500 tuntia, eli 40 tunnin työviikolla yli 100 miestyövuotta. Ihan totta, sadan ihmisen vuosittainen työmäärä päivässä.

Kuvitelkaa, millainen potentiaali YTV:llä on joka päivä kulkuvälineissään.

Amazonin Mechanical Turk on palvelu, jossa tehdään pieniä töitä halvalla hinnalla. Vastaava voisi toimia myös kontekstisidonnaisesti, bussissa. Työnantajalla saattaa olla esimerkiksi tarve erotella tuhansia eri eläimistä otettuja valokuvia, tai pelkistää useista maailman työpisteistä yhdistetyn excel-tiedoston päivämääriä samanmuotoisiksi.

Kuinka paljon maksaisi rakentaa yksinkertaisia tietokoneita, joissa voi tehdä pieniä, helppoja ja toistuvia työtehtäviä. Luultavasti vähemmän kuin yli 30 000 ihmisen palkkaaminen vuodeksi (300 päivää).

Matkustaja-työntekijälle palvelu tuottaisi arvoa. Matkakortille. Rahaksi tuottoa ei edes välttämättä tarvitsisi muuttaa. Puuhastelu voisi olla mukavaakin, kun työnantajat kilpailisivat työntekijöistä pikkutöistä maksetun korvauksen lisäksi myös työn mielekkyydellä ja hauskuudella. Koirien erottelu kissoista bussimatkan aikana voi olla jopa addiktoivaa.

Laitteen voisi ottaa käyttöön laittamalla matkakorttinsa näytön päällä olevaan lokeroon. Koko laitteen voisi muotoilla lentokoneen tarjottimen tyylillä, kestävästi, vedenpitävästi ja yksinkertaisesti.

YTV voisi vetää sentinpuolikkaan välistä, ja ylläpitää markkinapaikkaa tai tehdä yhteistyötä Amazonin tai vastaavien palveluiden kanssa. Kaikki hyötyisivät: työnantaja saa rutiinityön tehtyä, matkustajat saavat halutessaan ilmaisen joukkoliikenteen ja YTV:n tuotot kasvavat.

8 Responses to “Bussityö”


  1. 2 Ville March 27, 2009 at 5:16 pm

    Tämä tuntuu vielä seuraavana iltanakin hyvältä idealta.

    Varsinaisia tietokoneita ei tarvitsisi kuin ehkä yhden per bussi. Matkustajalla olisi pelkkä tyhmä pääte.

  2. 3 Mikko March 27, 2009 at 9:40 pm

    kuinka suojaudutaan ilkivallalta? juna-aseman karkkiautomaatti on joka viikonloppu potkittu paskaksi ja bussin penkissä eivät pysy edes mainostarrat.

  3. 4 Pekka March 28, 2009 at 12:12 pm

    Haistan kritiikin. Missä se on? Syön sen suihini!

    Päätteissä olisi toki ilkivallan havaitsevia sensoreita, jotka antavat signaalin ruiskuttaa punaista maalia ilkivallantekijän päälle. Näin tekijät saataisiin kiinni verekseltään, ja asiaankuuluviin toimenpiteisiin voitaisiin heti ryhtyä.

    Näkisin, että RyanAir voisi helposti ottaa käyttöön tällaisen systeemin myös. Lentokoneissa ilkivalta ei ole ongelma, ja halpalentoyhtiöiden matkat ovat usein niin lyhyitä, että mitään muuta järkevää ei kuitenkaan ehdi tehdä. Saati nukkua.

  4. 5 Johannes March 29, 2009 at 5:17 pm

    niin pitkän kuin lyhyen matkan junissa voisi toimia myös,

  5. 6 Saara March 29, 2009 at 5:54 pm

    Ilkivaltaa vasten on parasta suojautua tekemällä vahingonteosta mahdollisimman epätyydyttävää. Esimerkiki, jos päätelaite havaitsisi liiallista voimankäyttöä tai vääntöä, se voisi alkaa soittaa vaikkapa Mikko Alatalon koottuja todella lujaa. Toiminnee yhtä tehokkaasti kuin värisuihku, mutta jäljet on helpompi siivota.

  6. 7 Airi April 6, 2009 at 8:58 am

    Sama homma luentosaleihin ja kokoushuoneisiin. On tutkittu juttu, että sopivan yksinkertainen puuhastelu (piirtely, miksei siis koirien ja kissojen erottelukin) auttaa keskittymään varsinaiseen asiaan. Kiitos vinkistä sen keksineelle kollegalle (joka voisi alkaa kommentoida tänne ihan itse, vihvih…)!!

  7. 8 mikko April 16, 2009 at 11:22 am

    vitsi toi on hyvä idea.

    Ilkivallankäyttäjältä toki lähtisi pelimerkkejä matkakortista, jos sitä kerran käytetään käyttäjäntunnistukseen. HC-vandaali toki myös matkustaa pummilla, mut silti.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Suosituimmat artikkelit

Lisenssi

Creative Commons License

%d bloggers like this: