Neuvottelevaa liiketoimintaa

Le journal du dimanche raportoi toissapäivänä kansalaisliikkeestä, joka kieltäytyy maksamasta ruokakaupassa. Tyypit täyttävät kärryn ruoalla ja kärräävät oikopäätä jakamaan tuotteita kodittomille ja paperittomille – pysähtymättä kassalla. Täysi maksamattomuus on kauppiaiden kannalta tietysti hyvin ongelmallista eikä oikein hyväksyttävissä. Neuvottelevampi liiketoiminta voisi sen sijaan olla hienoa, ehkä taloudellisesti kannattavaakin.

Esimerkiksi ajatelkaa ravintolaa, jossa asiakas päättäisi aterian jälkeen, kuinka paljon siitä maksaa – ravintoloitsijan esittämän viitteellisen hinnan, enemmän tai vähemmän. Jotta bisnes toimisi, olisi tehtävä mahtavaa ruokaa halvalla ja saatava rafla kulttimaineeseen, jotta asiakkaat maksaisivat enemmän kuin pyydetään. Mokatuista aterioista ei saisi katetta, mutta jos epäonnistumisia tulisi harvoin, se ei romuttaisi kokonaistulosta. Sitä paitsi mistake mealista halvalla päässyt asiakas saattaisi kritisoida paikkaa suopeammin, ehkä jopa antaa sille itsekin uuden mahdollisuuden.

Mistä muusta pitäisi voida neuvotella?

5 Responses to “Neuvottelevaa liiketoimintaa”


  1. 1 Airi January 6, 2009 at 11:06 am

    Toisena esimerkkinä (jos hypätään ruoasta hengen ravintoon, rahasta opintopisteisiin ja oikeasta ideasta ajatusleikittelyyn), yliopiston kursseilla voisi neuvotella työmäärän järkeväksi. Esimerkiksi näin: “Jos tästä opintojaksosta saa 3 opintopistettä, voin tulla luennoille ja tehdä tentin. Harkkatyö on kuitenkin liikaa pyydetty. Teen sen, jos saan x pistettä enemmän.” Ranskan kuluttajaliikkeen hengessä olisi hienoa, jos itselle turhia tai ylimääräisiä opintopisteitä voisi lahjoittaa niitä enemmän tarvitseville.

  2. 2 Suvi January 6, 2009 at 9:54 pm

    Tuollainen ravintola taitaa jo olla olemassa, muistaakseni Lontoossa.

  3. 3 johannes January 7, 2009 at 8:34 pm

    Myös tuollainen koulu on olemassa, muistaakseni Helsingissä (eiku)

  4. 4 Airi January 8, 2009 at 7:42 am

    Uuh, maailma on parempi kuin tietääkään. Olin kuullut vain käänteisellä idealla toteutetusta ravintolasta, jossa siis asiakas kertoo ensin, mitä aikoo maksaa ja kokit sitten tekevät siltä pohjalta omat johtopäätöksensä asiakkaan parhaaksi.

  5. 5 Airi September 6, 2009 at 7:57 pm

    Myös Wienissä, jos huhut ovat totta: http://www.deewan.at/


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Lisenssi

Creative Commons License

%d bloggers like this: